Tip 1: Denk niet: ‘ik niet’

"Ga niet achteloos voorbij aan preventieve controles voor borstkanker. Neem de telefoon van de haak en maak een afspraak. Of luister naar je gynaecoloog en neem zijn/haar raad ter harte.”

Tip 2: Stel vragen

“Durf gerust alle vragen te stellen in het ziekenhuis en alle twijfels te uiten waar je mee zit. Niets zo erg als: ‘Had ik dit maar eerder geweten.’ Als je keuzes moet maken, kan je maar beter goed geïnformeerd zijn.”

Tip 3: Volg je buikgevoel

“Vertrouw op je buikgevoel bij belangrijke zaken: of je meer moet rusten, of je je job moet voortzetten, … Ik ben door mijn ziekte meer in persoonlijke intuïtie gaan geloven. Uiteraard blijft de ratio belangrijk, maar intuïtie vertelt je ook iets!”

Tip 4: Accepteer hulp

“Neem hulp aan als ze wordt aangeboden. Veel mensen hebben de reflex om enkel op zichzelf te rekenen, maar dat is niet nodig. Durf ook terug te vallen op vrienden en familie. Zelfs een klein gebaar als een lekker gebakje of een vriendelijk woord kan al deugd doen.”

Tip 5: Neem je tijd

“Neem na je behandeling ruimschoots de tijd om alles af te ronden en voor jezelf een nieuwe start te nemen. Dat kan een vakantie zijn - ik ben in de kerstvakantie tien dagen naar het buitenland getrokken. Maar ook een nieuw kapsel, of een wandeling in het bos waarbij je een boom knuffelt (lacht). Iedereen kan die nare fase afsluiten zoals zij dat wil.”

Tip 6: Sporten

“Van zodra ik kon, ben ik terug beginnen te sporten. Het helpt je zeker vooruit, ook op pyschologisch vlak. Je komt weer buiten en je loopt andere mensen tegen het lijf. Probeer wel goed aan te voelen hoe ver je op fysiek vlak kan gaan.”

Tip 7: Zoek de gezonde middenmaat

“Je hoeft niet voor het minste kuchje in een kramp te schieten, dan heb je ook geen leven meer. Maar als er twijfel is, ga dan gewoon naar de dokter. Zoek de gezonde middenmaat op.”